Rola portali społecznościowych w procesie rekrutacji?

Media społecznościowe odgrywają ogromną rolę w procesie rekrutacyjnym. Pośród portali społecznościowych istnieją takie, których głównym celem jest wspieranie rekrutacji, jednak nie tylko na takie portale codziennie wchodzą headhunterzy. Rekruterzy mogą dzięki nim zdobyć wiele informacji na temat kandydata i dokonać tzw. pierwszej selekcji.

Twój wizerunek w Internecie ma dużą wagę w procesie rekrutacji. Szukając pracy, warto, abyś założył konto przynajmniej na takich portalach jak Facebook, Linkedin czy GoldenLine. Jeśli masz już takie konto, zadbaj o aktualizację danych na swoim profilu.

Może pojawić się pytanie, w jaki sposób różnicować informacje dostępne zarówno w Curriculum Vitae, jak i te umieszczane przez nas na profilach społecznościowym w kontekście stricte prywatnym? Do tego służy polityka prywatności danego portalu. Indywidualnie definiujesz jej poziom. Nie ma na rynku ogólnych zasad dotyczących poziomu szczegółowości podawanych informacji. Warto jednak – zwłaszcza na portalach dedykowanych rekrutacji – zadbać o jednolitość informacji podawanych na każdym z portali. Sprawdź zbieżność dat, miejsc pracy, nazw stanowisk i obowiązków. To świadczy o Twojej wiarygodności.
W krajach zachodnich popularne jest dodawanie na portalach społecznościowych linku do swojego CV lub danych kontaktowych. W Polsce pojawia się to często na portalach dedykowanych rekrutacji.

Portale społecznościowe pozwalają budować sieć kontaktów jak również zdobywać referencje i opinie na temat posiadanych kompetencji. To bardzo cenne źródło wiedzy dla rekrutera, a Twojej wiarygodności. Zadbaj o referencje i opisanie swoich umiejętności.

Portale społecznościowe to nie tylko informacje dla pracodawcy o kandydacie. To także informacja dla kandydata o firmie, w której ubiega się o posadę. Większość firm posiada konta na portalach społecznościowych. Dzięki nim dowiedziesz się więcej na temat firmy, poznasz jej codzienność i życie „po godzinach” jak również opinię innych na temat tego pracodawcy. A w trakcie ewentualnej rozmowy kwalifikacyjnej, możesz wykazać się dużą wiedzą zdobytą również na tym medium.

Karolina Sowa,
Managing Partner w SoTrust